Managerul scolar – pondere în dezvoltarea societatii moderne

  Galina Martea, dr.,
academician de onoare al invatamantului
universitar din R.Moldova // Olanda 

Prin calitatea manageriala se subintelege rolul managementului, activitatea caruia este maiestria conducerii, care are drept scop mentinerea si dezvoltarea unui sistem social, exprimat prin forme de organizare institutionala de micro si macro nivel. Managementul, fiind stiinta care organizeaza si conduce existenta unitatilor institutionale, avand la baza resursele umane si materiale respective, este, nemijlocit, procesul de producere a valorilor sociale. In acest proces social in cadrul caruia fiinta umana (fiind si resursa umana corespunzatoare) actioneaza in scopul muncii pentru a crea bunuri materiale este atributia care intreprinde actiuni intr-un regim organizat de lucru coordonat de una sau mai multe persoane, astfel formand ierarhia functiilor ca sistem de subordonare a elementelor functionale. In ierarhia functiilor si a regimului de organizare a muncii umane vine inclusa si activitatea managerului, care indeplineste toate cerintele de administrare a institutiei intr-o anumita ordine evolutiva. Pe scara acestei ierarhii functia managerului este in corelatie cu complexitatea fenomenelor de remodelare permanenta a proceselor ce formeaza continutul determinat de notiunea generala a managementului. Respectiv, managementul (proces, functie si rol in activitatea de organizare si conducere a unei institutii) a format functia managerului, care valorifica la nesfarsit resursele umane, materiale si financiare in cadrul diverselor institutii si intreprinderi a unui mediu social. Mediul social, la randul lui, format dintr-o gama vasta de institutii si intreprinderi cu orientari multiple, ofera managerului posibilitatea de a-si valorifica personalitatea si importanta in diverse domenii de activitate cu scopul de a obtine un rezultat cat mai bun in actiunile realizate. 
Managerul este personalitatea care isi acumuleaza capacitatile de conducator in raport cu cerintele impuse de dezvoltarea intelectului uman si necesitatile evolutive ale vietii sociale. Viata sociala, schimbatoare in continut sub influenta proceselor educative si instructive, impune managerului, respectiv managerului scolar, conditii si obligatii in raport cu desfasurarea actiunilor dependente de existenta fenomenelor umane. Managerul, fiind persoana care regleaza si stumuleaza functionarea unui sistem, are nevoie sa-si modifice neintrerupt aptitudinile in dependenta de necesitatile factorului uman (resursa umana in procesele de productie) si nivelul dezvoltarii mediului social. Pe masura acestor necesitati sociale si umane managerul este acel care trebuie sa-si valorifice propriul intelect in toate aspectele teoretice si practice integrate in functia propriului domeniu de activitate. Modelul si rolul sau de conducator trebuie sa activeze in baza unor principii fundamentale pe care se intemeiaza o cauza nobila formata din normele proprii de conduita si a capacitatilor dezvoltate conform teoriilor stiintifice cu privire la aceasta functie. Imbunatatirea permanenta a propriului model de conducator opereaza in termeni de responsabilitate fata de sine si institutia pe care o administreaza. Acesta este un proces prin care managerul, in timp, se formeaza pe sine insusi ca personalitate si acesta, la randul lui, formeaza nemijlocit personalitatea unitatii institutionale, axata pe valori, astfel influentand dezvoltarea umana in raport cu necesitatile socio-umane. Necesitatile socio-umane, generate de procesele cunoasterii, isi actualizeaza prezenta prin domeniul stiintei a carei functie sistematizeaza in mod concret medodele de instruire si educatie necesare omului si societatii acestuia. Metodele respective de educatie si instruire se realizeaza in cadrul unitatilor de invatamant, iar conducatorul acestora este managerul scolar care valorifica neintrerupt continutul complex al actiunilor.
    Managerul scolar, cu multiple obligatiuni si roluri, este personalitatea care reprezinta prin forme concrete realitatea unitatii de invatamant. Diversitatea obligatiunilor unui manager scolar se manifesta prin interactiunea serviciilor educationale realizate prin intermediul celor mai noi tehnici de organizare si administrare institutionala. Complexitatea administrarii se inscrie prin participarea directa a managerului scolar la formarea si perfectionarea benefica a proceselor educationale; la actiunea adecvata de comunicare cu subalternii, elevii, parintii elevilor si alti membri ai comunitatii; la proiectarea si gestionarea calitativa a managementului educational si financiar al institutiei; la formarea unui mediu psiho-social sanatos in cadrul unitatii scolare si, nu in ultimul rand, fiind actorul care trebuie sa-si indeplineasca rolul de prieten si dascal adevarat al elevului. Prin actiunea manageriala reala unitatea de invatamant isi asigura nivelul respectiv de cultura care intruneste, in acelasi timp, totalitatea valorilor intelectuale si spirituale necesare comunicarii institutionale. Comunicarea institutionala, in functie de necesitati si exigente, formeaza acel sistem al valorilor educationale prin care managerul scolar devine un stimulator de energie pozitiva care dezvolta si creaza tabloul perfect al unui management educational. Eventual, prin logica actiunilor, managerul orienteaza elevii, cadrele didactice si alt personal educativ si tehnic catre acele activitati de valoare care unesc rolul distins al procesului de invatamant, facandu-l mai calitativ si competitiv. Un proces de instruire de calitate se afirma, cu certitudine, doar printr-un comportament remarcabil al managerului scolar, exprimat prin calitati de valoare, respectiv, fiind un model propriu personalitatii sale care se rasfrange pozitiv in comportamentul copiilor si subalternilor. Un manager scolar, constient de actiunile sale, isi promoveaza cu demnitate personalitatea sa in cadrul institutiei scolare, iar imaginea scolii, la randul ei, nu face altceva decat sa completeze (sau sa dubleze) personalitatea managerului si rolul unitatii de invatamant in societate. 
    Managerul scolar, fiind mereu in pas cu societatea moderna, este urmat de mari responsabilitati cu caracter de a reforma in continuu metodele de educatie si instruire, astfel formand omul in dimensiunea personalitatii autentice. Acest rol major in formarea omului managerul scolar il concepe cu ajutorul politicilor si tehnicilor educationale (cele traditionale fiind completate cu cele contemporane) centrate pe continutul motivatiei al identitatii si personalitatii, care cuprinde totalitatea de factori ce contribuie la formarea unui comportament autentic al elevului. Managerul scolar, fiind in acelasi timp si cadru didactic, trebuie sa se prezinte ca un factor de productie al programelor scolare care sa cunoasca explicit si clar notiunea reala a instruirii, astfel devenind un model al cunoasterii atat pentru sine cat si pentru elevi si intregul colectiv didactic. Fiind persoana cu un intelect ridicat si cu cunostinte vaste in diverse materii si domenii de activitate, managerul contribuie substantial la formarea unei culturi institutionale si la formarea unui echilibru intelectual care motiveaza si dezvolta randamentul scolar prin toate formele si actiunile realizate. Manifestarea pozitiva a activitatilor scolare este rezultatul care determina capacitatea intelectuala a managerului, avand ca suport sistemul de decizii care stabileste corect directia de administrare a institutiei. Cu ajutorul deciziilor adecvate managerul cu propria personalitate ofera garantii sigure in realizarea obiectivelor ce stabilesc soliditatea si evolutia scolii.  Astfel, prin capacitatea manageriala unitatea de invatamant devine un centru deschis pentru formarea personalitatii si un centru cultural competitiv atat pentru persoana managerului cat si pentru intreaga unitate de invatamant.
    Relatia autentica dintre managerul scolar, cadru didactic si elev sincronizeaza multitudinea de actiuni cu efecte pozitive, care devine o conditie indispensabila pentru a influenta administrarea si instrurea unei personalitati adevarate. Managerul scolar, fiind persoana care conditioneaza realitatea mediului scolar, este, in acelasi timp, procesul social prin care se contopesc relatiile umane cu actiunea de a produce valori, efecte, impresii. Toate, la randul lor, exprima si intrunesc conduita managerului scolar in raport cu elementele fundamentale ale managementului, a modalitatilor specifice de exprimare a functiei administrative. Pentru a exercita o influenta pozitiva asupra intregului mediu social managerul scolar este obligat sa corespunda unor cerinte si conditii prin facultatea logica a gandirii, calitatea insusirilor psihice-morale, nivelul corespunzator de cunostinte, capacitatea de intreprinzator si moderator cu decizii adecvate, calitatea absoluta si conditionata de a fi competent in toate actiunile realizate. Pentru a produce un exemplu real in gestionarea procesului didactic managerul scolar este obligat sa stapaneasca perfect teoria si practica proceselor fundamentale de instruire si educatie, caracteristice managementului educational. Cu calitatile intelectuale, profesionale, antreprenoriale, interumane, managerul este acel care promoveaza calitatea proceselor educative, imaginea unitatii de invatamant, individualitatea elevului si a cadrului didactic. In esenta, actiunea de succes a managerului este rezultatul capacitatii de a conduce, orienta si motiva elevul si intregul personal didactic al scolii. Prin propriul model de comportare managerul scolar se formeaza si isi promoveaza propria personalitate, si, nemijlocit, contribuie la crearea unor noi personalitati necesare mediului social. 
     Atmosfera sanatoasa a unui mediu social, inclusiv a unui mediu scolar, poate fi creata doar pe criterii de transparenta, realizate de persoane ce administreaza institutia, societatea, omul. Acesti oameni de conducere, fiind numiti manageri, inclusiv manageri scolari cu capacitati organizatorice, sunt responsabili de gestionarea resurselor umane, materiale si financiare din cadrul institutiei. Fiind motivati de rolul acestei functii de conducere, managerii scolari prin competentele manageriale asigura functionarea activitatilor educationale, astfel satisfacand necesitatile sociale in procesul de dezvoltare umana. Fiind un exponent al comunitatii educative, managerul scolar este acel care trebuie sa demonstreze si devotamentul respectiv fata de functia pe care o detine in corelatie cu pozitia sociala. Prin pozitia sa sociala managerul scolar urmeaza a fi persoana care sa intruneasca toate calitatile pozitive pentru a putea fi imitat ca un model al serviciilor sociale si, totodata, constituind un model demn de urmat pentru generatiile urmatoare. Pozitia sociala pe care o detine managerul scolar include in sine integritatea morala, demnitatea, respectarea angajamentelor fata de sine si fata de institutia scolara, astfel fiind nucleul societatii. Integritatea morala, in sens pozitiv, urmareste actiunea favorabila in numele binelui, in asa mod formand personalitatea managerului scolar in societate. Functia manageriala activand in baza formulei de a organiza si coordona activitati cu scop bine definit reprezinta strategia stiintei de a conduce, utilizand in acest proces toate mijloacele disponibile in vederea asigurarii unui rezultat cu succes sigur. Punerea in aplicare a tuturor mijloacelor disponibile include in sine, in mod prioritar, stabilirea unor relatii bune de colaborare cu colectivul pedagogic si colectivul de elevi, astfel formand tehnica eficienta de comunicare intre indivizi. In acest mod se formeaza influenta pozitiva a comunicarii care dezvolta nivelul educatiei in cadrul institutiei si in afara ei, definit de modelul individual al managerului in raport cu individualitatea fiecarui elev si profesor. Elevul ca si profesorul si managerul, parte componenta a institutiei scolare, este acel element care trebuie privit ca un obiect si partener strategic in actiunea de conducere. Respectiv, actiunea eficienta de conducere a unei institutii vine proiectata cu caracter complet prin dimensiunea personalitatii managerului scolar, axata pe calitati umane si capacitati intelectuale. Anume, cu calitatile umane bune si capacitatile intelectuale deosebite este determinata individualitatea managerului scolar in interactiune cu individualitatea unitatii de invatamant si a societatii.
    A fi un manager scolar inseamna a fi un bun om al societatii, o personalitate a scolii si a intregului sistem public. Functia manageriala trebuie sa fie creata pe realitatea prin care se dezvolta unitatea de invatamant si societatea. Activand pe principii de transparenta, corectitudine si criterii de concurenta (sistemul economiei de piata bazat pe cerere si oferta) vor fi realizate mereu noi obiective in modernizarea procesului de instruire si promovarea individului ca personalitate a societatii. Actiunea de promovare a individului, ca personalitate a societatii, se poate forma doar pe modelul managerului, avand la baza comportamentul adecvat, viziunea distinsa prin modul de gandire si modul de a vedea real lucrurile din lumea care-l inconjoara, modul de comunicare cu publicul (angajatii, elevii). Cu alte aspecte si calitati negative precum orgoliul, aroganta  si incompetenta un manager scolar nu poate activa in cadrul unei institutii de invatamant, deoarece acesta nu va mai fi niciodata in pas cu cerintele impuse de societatea contemporana. Nemijlocit, un manager scolar de calitate trebuie sa fie preocupat in totalitate de problemele comunitatii pe care o administreaza, iar interesele personale sa fie inferioare fata de cele publice si, cu siguranta, sa fie plasate in afara functiei manageriale. Un manager scolar de calitate trebuie sa fie omul al unei tinute corecte in toate actiunile intreprinse; un bun pedagog si un  conducator competent calificat; un bun prieten al elevilor prin care sa dea dovada de respect reciproc, astfel formand echilibrul etic si echitabil dintre manager-pedagog-elev si corelatia obiectiva dintre cultura-valoare-educatie-personalitate-identitate. 

Galina Martea, dr.,
academician de onoare al invatamantului
universitar din R.Moldova // Olanda